БЕРЛИН - Масови обиски се извършват в централата на автомобилния концерн “Фолксваген”, както и в офиси и жилища на територията на Германия. 

В акцията участват 50 следователи под наблюдението на трима обвинители, съобщи говорител на прокуратурата в Брауншвайг, която води следствието.

Както многократно съобщихме, то бе заведено заради разкрития, че в световен мащаб са били манипулирани 11 милиона дизелови автомобила с марката “Фолксваген”. Чрез монтиране на специален софтуер са били занижавани вредните емисии – при тест те се оказват в нормата, а по време на движение я надхвърлят до 35 пъти.

Днешните обиски  се осъществяват не само в централанта на VW, а и в страната, където концернът има заводи и офиси в 10 града. Претърсват се и частни жилища и вили. Изземват се писмени доказателства и електронни носители на информация, обявиха от прокуратурата. Целта е да се достигне до надеждна информация, чрез която да стане ясно кой точно е наредил манипулацията и кои са участвали в реализацията й.

“Вече има първоначално заподозрени наколко лица”, обяви преди малко говорител на прокуратурата. Сред тях обаче не бил доскорошният шеф на концерна Мартин Винтеркорн, който беше принуден да подаде оставка заради скандала. Концерна пое досегашният бос на “Порше” АД Матиас Мюлер. Негов говорител оповести: “С всички възможни средства ще подпомогнем прокуратурата при разследването на случая и при разкриването на отговорните лица.”

До този момент следствието се води срещу неизвестен извършител.

След като беше съобщено за обиските, курсът на акциите на “Фолксваген” падна. Преди вестта беше отбелязан плюс от три пункта, след това падна с два пункта до 104,63 евро.

Следствие се води и в САЩ, където бе разкрита аферата с манипулиращия вредните емисии софтуер. Засегнатите там автомобили са 500 000.

Днес пред Конгреса говори шефът на щатската централа на “Фолксваген” Михаел Хорн. Той призна, че още от 2014 г. е узнал за евентуални нарушения на нормите за вредни емисии.

“През пролетта на 2014 г. ми беше казано, че по всяка вероятност не са спазени изискванията за емисиите”, заяви Хорн. На него му било известно, че при подобни случаи американските власти налагат големи глоби. От централата на “Фолксваген” във Волфсбург обаче го уверили, че инженери работят по отстраняването на проблема.

Пред конгресмените Хорн неколкократно се извини, но и се оправда: “И през ум не ми е минавало, че подобно нещо в концерна “Фолксваген” е възможно.”